محمدرضاحسین زاده
جمعه دوازدهم آبان 1391 ساعت 18:45
 وسایل مورد نیاز اماتور یا نو اموز .

۱- کامپیوتر ۲-میکروفن ۳-نرم افزار میکس و اهنگ سازی

وسایل مورد نیاز حرفه ای ها .

۱-استودیو

۲-دستگاه ضبط و پخش

۳-میکروفن حرفه ای

۴-میکسر ۵-اکو سیستم ۶-بلندگوهای با کیفیت عالی ۷-هدفون استودیوی ۸-پایه ترانه

خوب ما کاری با وسایل حرفه ای نداریم و اینجا لوازم اماتورها را شرح می دهیم

۱-کامپیوتر مهم نیست چگونه کامپیوتری دارین مهم این است جای فیش میکروفن و قابلیت نصب برنامه های اهنگسازی را داشته باشد

۲-میکروفن ما می توانی از میکروفنی که برای صحبت در اینترنت است تا میکروفن حرفه ای استفاده کنیم ولی یاد داشته باشید اول باید میکروفن را در بخش کنترل ولوم در بخش کنترل پنیل رایانه خود فعال کنیم

۳-نرم افزار نرم افزار های مختلفی در بازار است ولی شما نیاز به چند نرم افزار اصلی دارید یکی برای اهنگسازی یکی برای میکس و تنظیم اهنگها و یکی برای تقیر فرمتهای اهنگ

نرم افزارهای که من پیشنهاد میکنم موزیک مارکر هیپ هاپ سازی ای جی DJ Mix Station 3 و در این سطح ست

 

 آموزش صدا سازی و حنجده سازی برای خوانندگی

 

  برای اینکه یک صدای خوب داشته باشیم باید یک ریه مناسب داشته باشیم . یعنی باید نفسخوبی داشته باشیم .
از توضیحات پایه ای که همه میدونید مانند اینا : سیگاروقلیون نکشید . در هوای آلوده بیرون نرید . فقط آب ولرم بخورید فریاد نزنیدو ایناروکه میدونید نمیگم و مستقیم میرم سر اصل مطلب .
چشیدن هوای مرطوب میتونه موجبافزایش میزان نفس ما بشه .
برای اینکار دو را وجود داره :
1. طبیعی
2. مصنوعی

روش اول . در روزهای شرجی و مرطوب و یا حتی روزهای عادی با یک گرم کنبه خیابان بروید و به صورت نرم شروع به دویدن کنید . به محض اینکه سوزشی در ریه یاقلب خود احساس کردید دویدن را متوقف و راه بروید و وقتی به شرایط عادی بازگشتیددوباره شروع به دویدن بکنید . اینکارو تا زمانی که خسته شدید ادامه بدید. اینبهترین روش در کل دنیاس .
روش دوم :
مواد لازم :
1. گاز پکنیکی
2. یه دیگ روحی همراه با آب .
روش : در هفته بین 3 تا 5 بار :
در اتاق حود راببندید و دیگ آب را بر روی گاز پیکنیکی بزارید . نزارید قل بخوره نمیخوایم ماکارونیدرست کنیم ! شعله را روی کم بزارید طوری که فقط بخار کنه . در همین حال به کارهایخود برسید و این در هوای مرطوب اتاقتان در هر دقیقه پس از تنفس معمولی یک بار نفسعمیق بکشید . اگر در همین هوای مرطوب اتاقتون نرمش کنید که دیگه نور علی نور میشه .
دقت کنید که اگر کلیه این کارها در یک هفته را انجام دادید فقط کافیست یکبارقلیون یا سیگار و پیپو اینا بکشید تا همه چیز به باد بره .
یک چیز دیگه ای هم کههست تنفس خود رو باید درست کنید . وقتی شما یک بار دم و بازدم میکنید نباید اجازهبدید شکمتون عقب و جلو بره . باید نفس در ریه باشه و سینتون بالا بره .

 

 

البته دوستان میتونند برای استفاده از از هوای مرطوب ازبخور استفاده کنند و کمی اوکالیپتوس هم میتونه به تنفس کمک کنه
یه نکته هم منبگم که زیادی به حنجرتون فشار نیارید
منظورم اینه که صبح تا شب کنترات نخونید ،روزی 1 الی 2 ساعت برای خوندن بیشتر از حنجرتون کار نکشید

 

 

 

اولين كار براي تربيت صدا استفاده از حروف مدي آ اي او وتكرار در پردههاي مختلفبميزان 4ضرب بمدت1هفته روزي نيم ساعت غروبه بهترين وقته.

حنجره را تحريكنكنيد داد نزنيد وزياد حرف نزنيد وبا توجه به فيزيولوژي بدنتان پرهيز كنيد بدن وحنجره خود را بشناسيد يكي با خوردن تنديهافلج ميشود ممكن است ديگري چنين نشود اماقطعا بعضي موارد براي همه مضر است حتي اگر خواننده نباشي مثل نوشيدن اب يخ وداغچربي نمك زياد نوشابهاي گازدار سبزيجاتي مثل تره پياز

 

 

بهترین روش برای صداسازی و پرورش حنجره در همه ابعادش ، کتابتکنیک آوازنوشته لارا برانینگ هندرسون رو به همه توصیه میکنم .همراه با یک cd جهت تمرین هست.خودم تستش کردم و خیلی از نواقص صدام برطرفشده.قبل از اینکه این کتاب دستم برسه وسعت صدام از فای پایین تا فای بالا بود .(15نت).اما الان از ر پایین تا سی بالا (19 نت) رو راحت می خونم . ناگفته نمونه موسیقیاصیل هم کار می کنم و نمی تونم بگم صرفا تکنیک های این کتاب وسعت صدامو تغییر دادولی برای رفع نواقص حنجره فوق العاده ست.موفق باشید

 

 

در مورد تنفس صحيح كاملا بر عكس گفتي....تنفس ديافراگمي (شكمي) مهمترين اصل درخوانندگيه....يعني وقتي نفس مي كشي نبايد شونه هات بالا بياد و قفسه سينه نبايدتكون بخوره....فقط شكم (ديافراگم) در هنگام دم بايد به سمت بيرون و در هنگام بازدمبه درون برود...دليلش هم اينه كه براي خوانندگي به يك نفس قوي احتياج داريم و حجمفضاي شكمي بيشتر از قفسه ي سينه است....منبع

 

 

برای خواننده شدن کافیه یه بیابون گیر بیاری و بریو دادبزنیو بخونی بیابون خشگه وصدا رو میسازه و با این تمرین میتونید کاری کنید کهصداتون همه کاره بشه ودر هر شرایطی قدرت خودش رو حفظ کنه<>بیاببون نبود کمدکه هست تو کمد داد بزنید صداتونم هیچکس نمیشنوه من که تو کمد میخونم>لباساخودشون عایق هستن وصدا رو میدوزدندرضمن من خودم هیچم ولی به بزرگ شدن فکر میکنم

 

 

 

بر خلاف نظر دوستمون، به هیچ عنوان فریاد نزنید! این کارنه تنها باعث ساخته شدن صدا نمیشه، بلکه باعث میشه تار های صوتی آسیب هایی ببینن کهبعضی وقت ها جبران ناپذیره.
بخصوص خوندن صداهای خیلی بالا یا خیلی پایین که موقعخوندنشون داره به تار های صوتی فشار میاد، باید بسیار با احتیاط و با صدای نسبتاضعیف انجام بشه و خیلی به تدریج سعی کنیم محدوده صدا رو گسترش بدیم.

به نظرمن تمرینات تنفسی و تقویت عضلات دیافراگم باید در اولویت اول قرار داشته باشه.

 

 

              گیتار

 

گيتار از جمله سازهايي است که امروزه به طور وسيعي در انواع موسيقي – از کلاسيک گرفته تا جز و راک- به کار مي رود. انواع اين ساز، با طنين صداهاي منحصر به خود، طيف وسيعي از علاقمندان سبکهاي موسيقي را ارضا مي نمايد که اين موضوع گيتار را پر طرفدارترين ساز معاصر نموده است

به همين جهت قبل از انتخاب يک ساز مناسب، اولين قدم شناخت و انتخاب نوع ساز مورد علاقه فرد است

کساني که براي اولين بار تصميم به خريد يک گيتار دارند همواره با اين سؤال روبرو هستند که چه نوع گيتاري انتخاب کنند. بنا بر اين اگر تصميم داريد براي اولين بار، گيتار را به عنوان يکي از سازهاي خود انتخاب کنيد بسيار مهم است که در وهله اول بدانيد علاقمند به فراگيري چه سبکي از نوازندگي هستيد و بايد چه نوع سازي انتخاب کنيد. اين آگاهي شما را در فراگيري موسيقي علاقمند تر و هدفمند تر مي سازد

 

 

 

Classic guitar
شناخته (Nylon string acoustic guitar) يا (Classic guitar) گيتار کلاسيک که با اسامي
شده است که از معروفترين و مرسوم ترين نوع گيتار در ايران است

ساختار گيتار کلاسيک از سه سيم نايلوني و سه سيم ابريشمي که با سيم پيچ فلزي پيچيده شده است تشکيل گرديده است. به همين دليل طنين صداي آن نسبت به انواع ديگر نرم تر و لطيف تر بوده و به خاطر نوع سيمهاي آن نوازندگي با آن و انگشت گذاري روي فرتها، نسبتاً راحت تر است. هر چند دسته (neck) گيتار کلاسيک از انواع ديگر پهن تر است و تکنيکهايي مثل باره گرفتن روي دسته آن نياز به تمرين بيشتري دارد. دسته اين ساز معمولاً (نه هميشه) داراي 12 فرت تا بدنه و 18 فرت تا سوراخ صدا است 3/4

 

 

Classic guitar
شناخته (Nylon string acoustic guitar) يا (Classic guitar) گيتار کلاسيک که با اسامي
شده است که از معروفترين و مرسوم ترين نوع گيتار در ايران است

ساختار گيتار کلاسيک از سه سيم نايلوني و سه سيم ابريشمي که با سيم پيچ فلزي پيچيده شده است تشکيل گرديده است. به همين دليل طنين صداي آن نسبت به انواع ديگر نرم تر و لطيف تر بوده و به خاطر نوع سيمهاي آن نوازندگي با آن و انگشت گذاري روي فرتها، نسبتاً راحت تر است. هر چند دسته (neck) گيتار کلاسيک از انواع ديگر پهن تر است و تکنيکهايي مثل باره گرفتن روي دسته آن نياز به تمرين بيشتري دارد. دسته اين ساز معمولاً (نه هميشه) داراي 12 فرت تا بدنه و 18 فرت تا سوراخ صدا است 3/4

 

 

Acoustic guitar
گيتار آکوستيک (Acoustic guitar) ظاهر اين ساز شبيه به گيتار کلاسيک است. سيمهاي اين گيتار فلزي است و کاسه صداي آن بزرگتر مي باشد. به همين دليل صداي گيتار آکوستيک داراي يک زنگ خاص است و به دليل همين طنين زنگدار بيشتر در آهنگهاي بلوز، کانتري، فولک و راک به کار مي رود (و شايد به همين دليل اين نوع گيتار در ايران طرفداران چنداني ندارد). اما اگر از طرفداران موسيقي بلوز، کانتري يا فولک هستيد بهتر است اين نوع گيتار را انتخاب کنيد

دسته گيتار آکوستيک نسبت به گيتار کلاسيک باريکتر است و سيمها به يکديگر نزديک ترند. لذا تکنيکهايي مثل باره گرفتن روي اين ساز راحت تر است و حتي بعضاً تکنيکهايي روي اين ساز قابل اجرا است که با گيتار کلاسيک امکان پذير نيستند. مثلاً بعضي از نوازندگان آکوستيک، از انگشت شست دست چپ خود براي گرفتن سيمهاي بالاتر استفاده مي کنند. البته اجراي صحيح و شفاف نتها با اين ساز قدرت بيشتري لازم دارد. چرا که سيمهاي اين ساز فلزي هستند و حتي در سازهاي با اکشن پايين، نسبتاً به نيروي بيشتري براي نواختن نت يا بند کردن (Bending) احتياج دارند

جنس اين نوع ساز، در انواع مرغوب از جنس Rosewood يا چوب افرا Maple است و دسته آن معمولاً داراي 14 فرت تا لبه بدنه و 20 فرت تا سوراخ صدا است. انواع پيکاپ دار اين ساز نيز در بازار وجود دارد

 

 

Acoustic guitar
گيتار آکوستيک (Acoustic guitar) ظاهر اين ساز شبيه به گيتار کلاسيک است. سيمهاي اين گيتار فلزي است و کاسه صداي آن بزرگتر مي باشد. به همين دليل صداي گيتار آکوستيک داراي يک زنگ خاص است و به دليل همين طنين زنگدار بيشتر در آهنگهاي بلوز، کانتري، فولک و راک به کار مي رود (و شايد به همين دليل اين نوع گيتار در ايران طرفداران چنداني ندارد). اما اگر از طرفداران موسيقي بلوز، کانتري يا فولک هستيد بهتر است اين نوع گيتار را انتخاب کنيد

دسته گيتار آکوستيک نسبت به گيتار کلاسيک باريکتر است و سيمها به يکديگر نزديک ترند. لذا تکنيکهايي مثل باره گرفتن روي اين ساز راحت تر است و حتي بعضاً تکنيکهايي روي اين ساز قابل اجرا است که با گيتار کلاسيک امکان پذير نيستند. مثلاً بعضي از نوازندگان آکوستيک، از انگشت شست دست چپ خود براي گرفتن سيمهاي بالاتر استفاده مي کنند. البته اجراي صحيح و شفاف نتها با اين ساز قدرت بيشتري لازم دارد. چرا که سيمهاي اين ساز فلزي هستند و حتي در سازهاي با اکشن پايين، نسبتاً به نيروي بيشتري براي نواختن نت يا بند کردن (Bending) احتياج دارند

جنس اين نوع ساز، در انواع مرغوب از جنس Rosewood يا چوب افرا Maple است و دسته آن معمولاً داراي 14 فرت تا لبه بدنه و 20 فرت تا سوراخ صدا است. انواع پيکاپ دار اين ساز نيز در بازار وجود دارد

 

 

Ovation Guitar
گيتار آوِيشن (Ovation Guitar) گيتار آوِيشن نسل جديدي از گيتارآکوستيک است که کاسه صداي آن از جنس PVC مي باشد و اولين بار در دهه 50 مدلهاي نخست آن توليد شدند. گيتار آويشن داراي يک پيکاپ "پيزو" است (لينک به مطلب پيکاپها) و صدايي بين گيتار الکتريک و آکوستيک توليد مي کند. اما صداي بدون پيکاپ آنها مشابه گيتار آکوستيک است. برخي از انواع آويشن ها به دليل تغييراتي که در سوراخ صداي آنها ايجاد شده است، داراي ظاهر بسيار زيبا و منحصر به فردي هستند

اين ساز بيشتر مناسب نوازندگان آکوستيکي است که در کنسرتهايشان با مشکل فيدبک (Feed Back) در صداهاي بالاي آمپلي فاير دست و پنجه نرم مي کنند

 

 

Dobro Resonator Guitar
دوبرو يا گيتار رزوناتور (Dobro- Resonator Guitar) در اواخر دهه 20 ميلادي که گيتار به عنوان يکي از سازهاي اصلي موسيقي بلوز مطرح شده بود، طيف جديدي از درخواستها از سازندگان گيتار در آمريکا، مبني بر ساخت نوعي از گيتار که صداي بلندتر و پر طنين تري داشته باشد و براي ضبط در استوديو هاي ابتدايي آن زمان مناسب باشد، آغاز شد

براي اولين بار در سال 1920 گيتارهايي با بدنه آلومينيوم، با طراحي خاص سوراخهاي صدا، ساخته و عرضه گرديد که مورد توجه نوازندگان بلوز قرار گرفت. اين گيتارها به "دوبرو" موسوم هستند و صدايي به اصطلاح "تودماغي" دارند. اين ساز معمولاً با اسلايد (يک لوله فلزي يا شيشه اي که در يکي از انگشتان دست چپ نوازنده قرار مي گيرد و نوازنده آن را روي سيم مي لغزاند) نواخته مي شود. اين نوع گيتار تنها در برخي قطعات بلوز (به خصوص سبک دلتا بلوز) و بلوگرس (Blue grass) به کار مي رود و در ايران بسيار بسيار به ندرت يافت مي شوند

 

 

گيتارهاي الکتريک
در گيتارهاي الکتريک، يک يا چند "پيکاپ" ارتعاش سيمها را به فرکانس صوتي تبديل ميکند و صوت حاصل توسط يک آمپلي فاير تقويت مي شود


فرکانس صوتي توليد شده توسط پيکاپ ها قابل تغيير و فيلتر شدن است. لذا با استفاده از افکت ها (مثل distortion يا fuzz يا overdrive يا پدال wah-wah) صداي خروجي از گيتار الکتريک قابل اصلاح به سليقه نوازنده است. Distortion يا Overdrive باعث ايجاد صداهاي خشن تر و به اصطلاح دندانه دار مي شوند در حالي که بعضي افکت ها صداي شفاف يا Clean ‌دارند.

گيتارهاي الکتريک انواع مختلفي دارند، اما ميتوان آنها را به دو نوع کلّي تقسيم کرد:

 

 

گيتارهاي الکتريک
در گيتارهاي الکتريک، يک يا چند "پيکاپ" ارتعاش سيمها را به فرکانس صوتي تبديل ميکند و صوت حاصل توسط يک آمپلي فاير تقويت مي شود


فرکانس صوتي توليد شده توسط پيکاپ ها قابل تغيير و فيلتر شدن است. لذا با استفاده از افکت ها (مثل distortion يا fuzz يا overdrive يا پدال wah-wah) صداي خروجي از گيتار الکتريک قابل اصلاح به سليقه نوازنده است. Distortion يا Overdrive باعث ايجاد صداهاي خشن تر و به اصطلاح دندانه دار مي شوند در حالي که بعضي افکت ها صداي شفاف يا Clean ‌دارند.

گيتارهاي الکتريک انواع مختلفي دارند، اما ميتوان آنها را به دو نوع کلّي تقسيم کرد:

 

 

Stratocaster


Stratocaster : اين نوع گيتار الکتريک براي اولين بار در دهه 50 ميلادي توسط "لئو فندر" ساخته شد. گيتارهاي مدل استراتوکستر، معمولترين نوع گيتار الکتريک هستند و به دليل ويژگيهاي خاص خود در تمامي سبکهاي موسيقي، از بلوز گرفته تا راک و حتي متال، مورد استفاده قرار مي گيرند. بهترين و شناخته شده ترين سازنده اين نوع گيتار، فندر است و انواع اين ساز را با امضاء بزرگترين نوازندگان استراتوکستر ( از Eric Clapton، Stevie Ray Vaughan و Mark Knopfler گرفته تا Jeff Beck و Yngwie Malmsteen) عرضه مي نمايد.

براي اولين بار Whammy Bar (دسته اي براي شل و سفت کردن پيچ سيمها يا در حين نوازندگي براي ويبراتو) روي خرک اين نوع گيتار ها نصب شد. استراتوکستر ها داراي قابليت نوازندگي فوق العاده اي هستند و نسبت به مدلهاي ديگر، بسيار سبکترند و همه اين عوامل باعث محبوبيت استراتوکستر ها است. بدنه اين ساز از چوب توسکا (Alder) يا چوب درخت زبان گنجشک (Ash) و دسته از جنس اقاقيا يا Rosewood (دسته هاي تيره) يا افرا Maple (دسته هاي روشن) است و داراي سه پيکاپ single coil است.

بزرگترين نوازندگان استراتوکستر عبارتند از: جيمي هندريکس، اريک کلپتون، جف بک، مارک نافلر، ديويد گيلمور، ريچي بلکمور(نوازنده گروه Deep Purple وRainbow)، ينگوي مالمستين، بادي گاي و ...

 

 

Telecaster
Telecaster : اين نوع گيتار الکتريک قديمي ترين نوع از دسته گيتارهاي Solid body است و اولين بار توسط فندر ساخته شد. تله کستر بسيار ساده است و قابليت هاي اين ساز نسبت به Stratocaster ها محدودتر است، اما صداي منحصر به فرد تله کستر ها همچنان طرفداران زيادي دارد. صداي تله کستر مقطع، شفاف و زنگ مانند است و به همين دليل بيشتر نوازندگان کانتري و راک اند رول از آن استفاده مي کنند. بدنه اين ساز معمولاً از چوب توسکا (Alder) يا چوب زبان گنجشک (Ash) و دسته آن از چوب افرا (maple) است و داراي دو پيکاپ single coil است.

بزرگترين نوازندگان اين ساز "پيت تاونزند" (يکي از بزرگترين گيتاريستهاي حال حاضر از گروه افسانه اي The Who)، کيت ريچاردز (گيتاريست Rolling Stones)، آلبرت کالينز (يکي از متفاوت ترين نوازندگان بلوز که سبک او به ice blues معروف است و به او The ice man: master of telecaster مي گفتند) و روي بوکانن هستند.

 

 

Gibson Les Pauel
Gibson Les Pauel : گيتار مدل لس پاول گيبسون يکي از مرسوم ترين گيتار هاي الکتريک است. اين مدل گيتار در آهنگهاي بلوز، راک و هارد راک استفاده مي شود. مزيت اين سازها بکار گيري پيکاپ هاي هوم باکر (Humbucker) در آنها است که باعث از بين رفتن نويز در خروجي صداي آنها مي شود و در نتيجه صداي گيبسون لس پاول به نسبت، کمي تودماغي و گرمتر است.

دسته يا neck اين ساز نسبت به مدلهاي ديگر کمي پهن تر است و کلاً گيتار گيبسون لس پاول، نسبت به انواع ديگر بسيار سنگين تر مي باشد. بدنه انواع مرغوب اين ساز از چوب ماهون (mahogany) و دسته آن از چوب ماهون يا افرا (maple) بوده و داراي دو پيکاپ هوم باکر است. بزرگترين نوازندگان اين ساز گيتاريست گروه لد زپلين جيمي پيج (Jimi Page) ، اسلش، پيتر گرين (گيتاريست Fleetwood mac)، گري مور و زک وايلد (گيتاريست Ozzy Osbourn) و The Edge (گيتاريست U2) هستند.

 

 

Flying V
Flying V : اين نوع گيتارهاي الکتريک، جزء گيتارهاي با طراحي مدرن محسوب مي شوند و داراي شکلي شبيه به حرف V هستند. از اين ساز بيشتر در موسيقي هارد راک و متال استفاده مي شود، هرچند آلبرت کينگ در دهه 70 از اين ساز در موسيقي بلوز استفاده مي کرده است. بدنه اين ساز از چوب ماهون (mahogany) يا Korina ‌است و دسته عمدتاً از اقاقيا (Rosewood) يا آبنوس (ebony) مي باشد و داراي دو پيکاپ هوم باکر است. بزرگترين نوازندگان اين گيتار رادلف شنکر (گيتاريست scorpions)، رندي رودز (گيتاريست سابق Ozzy Osbourn)، جيمز هتزفيلد و کرک همت (از گروه metallica) و لني کراويتز هستند.

 

 

Flying V
Flying V : اين نوع گيتارهاي الکتريک، جزء گيتارهاي با طراحي مدرن محسوب مي شوند و داراي شکلي شبيه به حرف V هستند. از اين ساز بيشتر در موسيقي هارد راک و متال استفاده مي شود، هرچند آلبرت کينگ در دهه 70 از اين ساز در موسيقي بلوز استفاده مي کرده است. بدنه اين ساز از چوب ماهون (mahogany) يا Korina ‌است و دسته عمدتاً از اقاقيا (Rosewood) يا آبنوس (ebony) مي باشد و داراي دو پيکاپ هوم باکر است. بزرگترين نوازندگان اين گيتار رادلف شنکر (گيتاريست scorpions)، رندي رودز (گيتاريست سابق Ozzy Osbourn)، جيمز هتزفيلد و کرک همت (از گروه metallica) و لني کراويتز هستند.

 

 نکاتی در مورد خوانندگی پاپ

 

دوستان گیتاریستی یك سری موضوع در مورد خوانندگی بود كه گفتم بد نیست برای لفرادی كه علاقه مند به خوانندگی هستند آن را بدانند.  

قبلا یه سری مطالب در مورد تنفس و صدای خواننده گذاشتم حالا در ادامه میخوام در مورد تنفس صحیح در هنگام خوندن واستون مطالبی بزارم…….

توصیه میکنم تا اخر بخونید …….خیلی مفیده……….

بیشتر ما وقتی اواز میخونیم شیوه ی تنفسمون غلطه…….پس اگه این مطلب رو خوندید تعجب نکنید……ممکنه در اوایل نا امید بشین و دو باره همون شیوه ی قبلی رو ادامه بدین…….پس تو صیه میکنم که نا امید نشید و این روش رو ادامه بدین …………کم کم میفهمید که چقدر راحت میتونید گام های بالا رو بخونید……بازم میگم که نا امید نشید…..

                                                         تنفس شکمی

 

در تنفس معمولی که شما نیز در همین لحظه در حال انجام دادن آن هستید، در هر دم و بازدم قفسه سینه است که پر و خالی از هوا می شود(تکان می خورد).این روش تنفسی برای ادامه زندگی و زنده ماندن است ولی برای خواندن آواز به نوع دیگری از تنفس نیاز است که به تنفس شکمی معروف است.

 

شاید تا کنون کلمه تنفس شکمی به گوش شما نخورده باشد ولی مطمئنا بارها و بارها آن را دیده اید.کافی است به تنفس یک نوزاد بنگرید.در تنفس یک نوزاد به جای حرکت قفسه سینه، شکم است که حرکت دارد.از این رو از تنفس شکمی با عناوینی چون تنفس طفل، تنفس درست، تنفس اولیه، تنفس خدایی(از این جهت که نوزاد آموزشی در مورد تنفس ندیده و به صورت غریزی اقدام به این تنفس می کند) یاد می کنند.

 

بزرگسالان نیز در هنگام خواب بی اراده از این نوع تنفس استفاده می کنند.برای دیدن آن کافی است شکم بزرگسالی را که در حالت طاق باز خوابیده را مشاهده کنید.خواهید دید که برخلاف زمان بیداری فرد در هنگام دم و باز دم شکمش به حرکت در می آید.

 

 

 

 

تا اینجا با تنفس شکمی آشنا شدید، حال سوال اینجاست که تنفس شکمی چه مزایا و محاسنی دارد که باید در هنگام آواز از این نوع تنفس استفاده کرد؟

10 مورد مهم را برای شما توضیح میدهم

  در هنگام تنفس شکمی شما می توانید هوای بیشتری را ببلعید.

  کنترل شما بر هوای داخل بدنتان تا حد فوق العاده ای بیشتر می شود.شما بعد از مدتی تمرین این نوع تنفس به صورت کاملا غیر ارادی هوای خارجی برای تولید انرژی که در اینجا همان صدا است را کاملا کنترل کرده و با توجه به نیازتان و نوع و فرم آوازی از آن استفاده می کنید.این کنترل بر هوا و اکسیژن در تنفس شکمی اصلا قابل مقایسه با همین مورد در تنفس معمولی نیست.

 تنفس شکمی حتی بر دیافراگ نیز تاثیر می گذارد.در باره این مورد در مقاله ای که به بحث دیافراگ پرداختیم کاملا صحبت خواهیم کرد.فقط در همین حد بدانید که لرزش ثانویه که بسیار پر کاربرد است به کمک هماهنگی تنفس شکمی و دیافراگ به وجود می آید.

  ادای صحیح نت ها و تن ها

 ادای درست هجا ها که در آواز کلاسیک و پاپ بسیار مهم است.البته رعایت هجاها در هر نوع سبک و ادبیات متفاوت است و از این رو به آموزش های دیگری نیز نیاز دارد.

 بسیاری از تکنیک های آوازی چون سنگوپ های مختلف با تنفس شکمی صحیح تر و زیباتر اجرا می شود.

 در سبک هایی که در آن خواننده در هنگام خواندن دارای حرکات فیزیکی فراوانی هستند این تنفس بسیار مهم تر و دارای شرایط خاص دیگیری نیز می باشد.

 لرزش های افقی و عمودی صدا اگر با این نوع تنفس انجام شود بسیار زیبا تر جلوه می کند و زحمت تنظیم کننده و صدابردار را هم برای حذف کردن خش ها و فالژی های صدا از بین می برد!!!

 بالا بردن تمرکز بر تمپو و فرم صدا

 کشف ظرفیت ها و استعداد های صدایی نهفته در هر فرد.

و بسیاری از موارد دیگر. . .

حالا فکر می کنم همه شما دوستان کاملا متوجه اهمیت و ضرورت این نوع تنفس شده اید.کسانی که از این نوع تنفس در هنگام خوانندگی استفاده نمی کنند تا حد بسیار زیادی از ظرفیت های صدایی خود استفاده نمی کنند.

حالا که با معنی و محاسن وضرورت استفاده از این نوع تنفس آگاه شدیم به تمرین هایی برای یادگیری این تنفس می پردازیم.

 

در ابتدا لازم می دانم که بگویم انتظار نداشته باشید از همیین روز های اول بتوانید این نوع تنفس را در خواندن آواز کاملا رعایت کنید و تنفس شکمی نیز نیاز به تمرین فراوان دارد.

 

روش های زیادی برای تنفس شکمی ارائه شده است، در اینجا کامل ترین و در عین حال ساده ترین روش یرای تمرین تنفس شکمی را به طور کامل توضیح می دهم.روش های دیگری چون خوابیدن بر روی صندلی به طوری که کمر بر روی صندلی و پاها بر روی زمین باشد، استفاده از اجسام سنگین و گذاشتن بر روی قفسه سینه، روش چمباتمه زدن، استفاده از نی و لوله نیز برای تنفس شکمی وجود دارد ولی هرکدام از این روش ها یا بسیار سخت هستند یا از لحاظ علمی دارای عوارض و مشکلاتی  برای بدن هستند.ولی روشی که در زیر آمده مرسوم ترین نوع آن است که در تمامی دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.شاید بعد از این روش استفاده از صندلی بدون دسته در حالت خوابیده بهترین روش باشد.

وضیح مرسوم ترین روش تمرین تنفس شکمی:


در حالت ایستاده به دیواری تکیه دهید به طوری که باسن،شانه ها و پشت کمر کاملا به دیوار بچسبد. دست های خود را برروی پهلوی خود گذاشته به طوری که در شکل نشان داده شده است. حال اقدام به تنفس کنید ولی برخلاف تنفس معمولی که قفسه پر از هوا می شود و باد می کند در اینجا شکم است که باد می کند و پر از هوا می شود.به عبارت دیگر هنرجو احساس می کند هوا به جای آن که به قفسه سینه برود داخل شکمش شده و به اصطلاح شکمش باد می کند.توجه داشته باشید که از لحاظ زیست شناسی و فیزیولوژی بدن در واقع اینگونه نیست ولی توضیح کامل آن نیز از حوصله خارج است ولی در همین حد نیز که متوجه شویم در هنگام تنفس شکمی به جای باد کردن قفسه سینه از هوا شکم را از هوا باد می کنیم، کافی است.

شما در هر بار تنفس فقط و فقط باید هوا را به شکم خود هدایت کنید.در هنگام بازدم نیز باید هوا را کاملا آهسته آهسته و با آرامش از بدن خارج کرد.

سعی کنید در هر دفعه تمرین در هنگام بازدم هوای خروجی را را آهسته تر از شکم خود خارج کنید.به عبارت ساده تر دم و بازدم شما مدت زمان بیشتری به طول انجامد.

در مراحل پیشرفته تر شکم به طور افقی باد می کند و در هنگام دم شکم فشار قابل توجه ای را به دستان وارد می کند.

بعد از مدتی تمرین  هنرجو احساس می کند بدنش گنجایش بیشتری برای دریافت هوا پیدا کرده و این احساس هرچه جلوتر می رود قوی تر و ملموس تر می شود.بله این حس کاملا درست است و سند علمی نیز دارد. بدن با دادن انعطاف بیشتر به کیسه های هوایی که از جنسی تیوپ مانند(پروتئین های الاستیک) ساخته شده ،ظرفیت هواگیری را افزایش می دهد.

 

نوشته شده توسط محمد رضا حسین زاده | موضوع: | لینک ثابت |